22 February 2009

Diam

( Untuk sahabat yang tidak tahu diam )

Kita tidak boleh berdiam diri apabaila melihat kemungkaran berlaku di depan mata kita. Kita tidak boleh berdiam diri apabila diri dan keluarga kita dikhianati dan disakiti. Apabila kita berada dalam lingkungan masyarakat yang penuh dengan kemungkaran maka berwaspadalah kerana apabila bala diturunkan kepada mereka pastinya tiada kesempatan untuk kita untuk menyelamatkan diri.

Namun diam juga mempunyai pelbagai hikmah.Apabila kita terlalu banyak berkata-kata , berdiam seketika adalah terapinya. Apabila kita dimarahi, diam adalah salah satu penyelesaiannya, begitu juga apabila kita berasa marah, diam lebih baik daripada berkata-kata. Diam juga mempunyai pelbagai hikmah yang boleh dijadikan panduan hidup.

Hikmah Luqman mengenai diam :
I. Luqman berkata kepada puteranya, “ Puteraku, kamu pasti akan menyesali apa yang kamu katakan tapi kamu tidak akan pernah menyesali sikap diammu”
II. Luqman berkata kepada puteranya, “ Puteraku, aku tidak pernah menyesali sikap diamku kerana apabila berbicara itu perak maka diam itu emas.”
III. Luqman berkata kepada puteranya,” Puteraku, jika kamu tidak boleh berbicara, maka jangan kami juga tidak boleh bersikap diam. Sebaliknya kamu lebih menyukai untuk mendengarkan daripada kamu berbicara. Aku sendiri lebih sering menyesali berbicara tetapi aku tidak pernah menyesali sikap diamku.”
IV. Luqman berkata kepada puteranya, “ Puteraku, jika orang-orang bangga dengan keindahan berbicara maka kamu perlu berbangga dengan keindahan diam”

2 comments:

Anonymous said...

Orang-orang tua pernah berkata,'diam-diam ubi berisi,diam-diam penggali berkarat."

gergento.com said...

Oleh itu jadilah ubi

Blog Widget by LinkWithin
 

gergento@gmail.com